تعمیر منبع تغذیه سوییچینگ

درسیستم های الکتریکی منابع تغذیه برای فراهم کردن ولتاژ dc از ولتاژ برق شهر به کار برده میشوند .به طور کلی منابع تغذیه به دو گروه تقسیم میشوند :

منابع تغذیه خطی

منابع تغذیه سوییچینگ

پیشرفت سریع الکترونیک در سالهای اخیر نیازمند توسعه متبحرانه این منابع جهت هر چه کمتر کردن وزن و افزایش هر چه بیشتر راندمان بوده است .این امر به گونه ای صورت پذیرفته است که چگالی نسبت توان به حجم ،بدون کاهش چشمگیر کارایی همچنان در سطح بالایی قرار داشته باشد .

منابع تغذیه سوییچینگ نسبت به نوع خطی بسیار پیچیده تر هستند چراکه نیازمند دانش وسیعی در زمینه طرح مدارهای الکترونیک انالوگ ، ادوات مغناطیسی همراه با طرح مدارهخای کنترلی و منطقی است .

– مزایای منابع تغذیه خطی :

1- پایداری زیاد

2 – نویز پذیری پایین

3- تثبیت عالی

4 – نوسان خروجی کم

– معایب منابع تغذیه خطی :

1- بازده کمتر از 50% در توان های بالا ، منبع تغذیه خطی معمولا راندمان پایینی دارند ، دلیل ان افت ولتاژ و در نتیجه اتلاف توان در عنصر کنترل است .

2- حجم زیاد ، یکی از معایب منابع تغذیه خطی حجم زیاد آن به ویژه در توان های بالا میباشد، دلیل اصلی حجیم شدن این منابع دو دلیل زیر است

– بزرگ بودن ترانس کاهنده ورودی

– نیاز به هیتسینک های بزرگ به دلیل تلفات زیاد در عنصر کنترل

جهت دریافت مشاوره رایگان در رابطه با تعمیرات منابع تغذیه سوییچینگ با شماره :

  مهندس رضاخانیها 09100629850

 تماس بگیرید.

دو نمونه منبع تغذیه خطی که در آنها برای کم کردن نویز از ترانس حلقوی استفاده شده است

منابع تغذیه سوئیچینگ

معایب منابع تغذیه خطی میتواند با استفاده از منبع تغذیه سوئیچینگ کاهش یافته و یا حذف شود . بلوک دیاگرام یک منبع تغذیه سوئیچینگ در شکل زیر نمایش داده شده است :
 

نحوه عملکرد مدار به اینصورت است که ابتدا ولتاژ متناوب برق شهر مستقیما یکسو و فیلتر شده تا یک ولتاژ یکسوی نسبتا زیاد تولید شود .

این ولتاژ نهایتا به عنصر سوئیچینگ اعمال میشود تا موج مربعی فرکانس زیاد حاصله بعد از عبور از یک ترانس کاهنده و یکسوسازی ، ولتاژ یکسوی مورد نیاز را تولید کند . بدیهی است که با کنترل فرکانس و زمان قطع و وصل کلید میتوان دامنه ولتاژ خروجی را بر روی یک مقدار مشخص تثبیت کرد . این عمل میتواند توسط واحد فیدبک و کنترل انجام گیرد .

مزایای منابع تغذیه سوئیچینگ

1- راندمان بالاتر از 50%
بازده منابع تغذیه سوئیچینگ بیشتر از منابع تغذیه خطی میباشد ، بازده منابع تغذیه سوئیچینگ بین 70% تا 80% است ، عنصر سوییچینگ همیشه در دو حالت قطع یا اشباع قرار دارد و به همین خاطر تلفات بسیار پایینی دارد .
2- ابعاد کوچک ترانس
در منابع تغذیه خطی ترانس در فرکانس برق شهر یعنی 50 هرتز کار میکند بر این اساس انرژی بزرگی در دفعات کم به خروجی منتقل میشود در حالی که در منابع تغذیه سوئیچینگ به دلیل افزایش فرکانس انرژی کمتری ولی در دفعات بسیار بیشتر به خروجی میرسد به همین علت اندازه ترانس هم بخاطر افزایش فرکانس کوچکتر شده است
3- سبک بودن منبع تغذیه
بیشتر وزن یک منبع تغذیه به ترانس ان بستگی دارد پس با کوچک شدن ترانس وزن آن هم کمتر میشود.
امروزه در بیشتر دستگاهها بدلیل نیاز به راندمان بالا از منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده میشود ،
ما در پارسی سرویس خدمات تعمیر انواع منابع تغذیه را به شما عزیزان ارائه میدهیم
 
تعمیر منبع تغذیه سوئیچینگ
تعمیر منبع تغذیه تابلو روان
تعمیر منبع تغذیه تابلو چلنیوم
تعمیر شارژر موتور سیکلت های برقی و اسکوتر
تعمیر منبع تغذیه تجهیزات پزشکی
تعمیر درایور انواع پروژکتور
تعمیر تغذیه انواع لوازم خانگی
تعمیر پاور کامپیوتر
تعمیر پاور انواع ماینر

علاوه بر کاربرد های صنعتی منابع تغذیه سوییچینگ ، این منابع در لوازم خانگی نیز بصورت گسترده ای بکار رفته اند ، کم حجم بودن ، راندمان بالا و وزن کم از عواملی هستند که باعث میشوند منابع تغذیه سوییچینگ بطور گسترده ای در تمام لوازم خانگی بکار گرفته شوند .

تعمیر پاور سوییچینگ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *