تعمیر جاروبرقی

مختصری در باره قطعات تشکیل دهنده جاروبرقی و کاربرد‌‌‌‌های آنها جهت تعمیر جاروبرقی:

  1. بدنه جاروبرقی:

معمولا بدنه جاروبرقی ها از جنس پلاستیک ساخته می‌شود ولی گاها بدنه جاروبرقی های سطلی از جنس فلز نیز ساخته می‌شوند.

بدنه جاروبرقی تاثیر بسیاری در قدرت مکش موتور و همچنین ایجاد صدای موتور دارد. بدنه‌‌‌‌ های بی کیفیت باعث هدر رفتن مکش

ایجاد شده توسط موتور و همچنین باعث افزایش صدای موتور و ایجاد صدای زیاد در هنگام استفاده از جاروبرقی می‌شوند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری هست که صدای زیاد موتور می‌تواند ناشی از خراب بودن بلبرینگ‌‌‌‌ های موتور جاروبرقی باشد.

هرگونه شکستگی در مخزن زباله جاروبرقی می‌توان باعث هدر رفتن مکش موتور و درنتیجه کاهش کارایی و مکش جاروبرقی شود.

  1. موتور جاروبرقی:

موتور یکی از اصیلترین و می‌توان گفت مهمترین قسمت یک جاروبرقی است.

موتور از قسمتهای مختلفی تشکیل می‌شود که اختصارا به توضیح هریک از قسمتها می‌پردازیم:

  1. آرمیچر جاروبرقی:

آرمیچر قسمت گردنده موتور جاروبرقی است که در وات‌‌‌‌های مختلف با سرعت‌‌‌‌های متفاوتی گردش می‌کند.

معمولا سرعت گردش آرمیچر بین 25000 تا 50000 دور در دقیقه است.

آرمیچر دارای قسمت‌‌‌های مختلفی از جمله بلبرینگ ها, کلکتور, محور و تیغه‌‌‌‌های روتور است که سیم پیچی روتور نیز

مابین این تیغه ها قرار می‌گیرد.

از جمله قسمت هایی که بیشتر در موتور‌‌‌‌های جاروبرقی آسیب میبیند بلبرینگ‌‌‌‌های روتور است.علت این اتفاق علاوه بر

سرعت بسیار بالای گردش, وجود گرد غبار و رطوبت در محیط موتور است .برای افزایش طول عمر بلبرینگ ها علاوه

بر مدیریت در زمان مصرف متداوم جاروبرقی که نباید بیش تر از 10 دقیقه باشد استفاده از فیلتر مناسب و پاکتهای یکبار مصرف

نیز توصیه می‌شود.

تعویض بلبرینگ‌‌‌‌های جاروبرقی کاریست سخت و نیاز به ابزار آلات مناسب و دانش کافی است. توصیه می‌شود در صورت نداشتن

اطلاعات کافی و ابزار آلات مناسب نسبت به تعویض بلبرینگ‌‌‌‌های موتور اقدام نفرمایید چرا که کوچکترین اشتباه سبب آسیب دیدگی

سیم پیچی‌‌‌‌های موتور شده و نیاز به تعویض موتور خواهید داشت.

  1. جاروبک ها و نگهدارنده جاروبک ها(زغال ها)

زغال‌‌‌‌های موتور از قسمتهای انتقال دهنده انرژی الکتریکی به کلکتور آرمیچر می‌باشند.

جنس زغال ها از گرافیت است.مرغوبیت زغال در جاروبرقی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا اگر زغال ها از جنس نا مرغوبی

انتخاب شوند سبب ایجاد جرقه در موتور در قسمت متصل به کلکتور می‌شوند که این عامل بار اضافی زیادی را به موتور منتقل می‌کند

واین بار زیاد سبب سوختن سیم پیچی موتور خواهد شد.بعلاوه نا مرغوب بودن زغال ها سبب ایجاد خردگی در کلکتور خواهند شد که این عامل نیز بعد از مدتی سبب از بین رفتن کلکتور شده و معمولا چون کلکتور به تنهایی قابل تعویض نیست یا باید سیم پیچی آرمیچر تجدید شود یا موتور تعویض شود.

مرغوبترین نوع زغال ,زغالی هست که کمترین ایجاد جرقه و کمترین خردگی را در کلکتور بوجود آورد.یا به عبارت دیگر زغال خود خرده شده و کوتاه تر شود ولی خردگی در کلکتور بوجود نیاورد.

تعویض زغال‌‌‌‌های جاروبرقی کار نسبتا راحتی است.کافیست زغال مناسب با موتور خود تهیه کنید و سپس زغال‌‌‌‌های کهنه را از محل خود خارج و زغال‌‌‌‌های جدید را پس از لحیم کاری به جاروبک ها در محل خود قرار دهید.

  1. پروانه ثابت و پروانه متحرک

در موتور جاروبرقی دو نوع پروانه مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی پروانه ثابت و دیگری پروانه متحرک.

پروانه متحرک,پروانه متصل به محور روتور است که وظیفه مکش در موتور جاروبرقی را بر عهده دارد و معولا جهت سبک بودن

و مقاومت در برابر رطوبت از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند.

پروانه ثابت نیز وظیفه هدایت هوای مکیده شده توسط پروانه متحرک  به بیرون از موتور را دارد.

پروانه ثابت معمولا از جنس پلاستیک ساخته شده و در پشت پروانه متحرک و بر روی بدنه اصلی موتور نصب می‌شود.

  1. بالشتک ها

بالشتکها شامل دو دسته سیم پیچی در موتور جاروبرقی می‌باشند.این سیم پیچی ها بر روی تیغه‌‌‌‌های فلزی که توسط عایق مناسب

محافظت شده اند نسب می‌شوند.و در داخل بدنه موتور قرار می‌گیرند. روتور نیز در وسط این بالشتک ها قرار می‌گیرد.

جنس سیم پیچی بالشتک ها معمولا از مس است ولی جدیدا بعضی کارخانه ها جهت کاهش هزینه‌‌‌‌های تولید مبادرت به

استفاده از آلومینیوم در سیم پیچی بالشتک ها می‌کنند.

  1. بدنه موتور

بدنه موتور معمولا از جنس آهن ساخته می‌شود ولی گاها از پلاستیک) باکالیت( نیز در ساخت موتور ها استفاده می‌شود.

بدنه موتور وظیفه نگهداری تمام اجزا موتور کنار یکدیگر را بر عهده دارد.از جمله نگهداری بلبرینگ‌‌‌‌های روتور و بالشتک ها.

  1. مدار یا دیمر جاروبرقی و کلید اصلی

مدار یا دیمر جاروبرقی وظیفه کاهش سرعت موتور یا به عبارت دیگر تنظیم سرعت موتور و در نتیجه تنظیم مکش جاروبرقی را برعهده دارد.

از دیگر کاربرد‌‌‌‌های مدار, سیستم حفاظت موتور و سیستم هشدار دهنده پر بودن پاکت جاروبرقی است.

دیمر ها گاهی با چندین دکمه و گاهی به صورت حرکت ریلی یک دکمه سرعت موتور را تنظیم می‌کنند.

کلید اصلی جاروبرقی که وظیفه روشن و خاموش کردن جاروبرقی را بر عهده دارد و یا روی بورد اصلی نصب می‌شود یا به به وسیله

سیم کشی به بورد اصلی متصل می‌شود.

  1. خرطومی و متعلقات آن

خرطومی جاروبرقی و متعلقات مکش نیز از قسمت‌‌‌‌های بسیار مهم جاروبرقی است چرا که نقش مهمی در مکش جاروبرقی دارند.

به تور کلی خرطومی‌‌‌‌های جاروبرقی در چهار سایز دسته بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. سایز 32 که معمولا در جاروبرقی‌‌‌‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  2. سایز 34 که یکی از سایزبندی‌های متداول در جاروبرقی‌‌‌‌های امروزی است.
  3. سایز 36 نیز یکی از سایزبندی‌های متداول در جاروبرقی‌‌‌‌های امروزی است.
  4. سایز 38 نیز بیشتر در جاروبرقی‌‌‌‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرطومی یا شیلنگ جاروبرقی از جنس پلیمر مرغوب ساخته می‌شود و باید دارای انعطاف و مقاومت کششی بالایی باشد.

و اما متعلقات مکش شامل موارد زیر است:

  1. برس یا پارویی:

برس قطعه درگیر با زمین است در واقع برس با مکش جاروبرقی کثیفی‌‌‌‌های روی زمین را با پرز‌‌‌‌های خود پاک کرده

و با داخل خرطومی و در نهایت داخل پاکت جاروبرقی هدایت می‌کند.

برس ها انواع گوناگونی دارند که هم از لحاظ کاربرد و هم از لحاظ کیفیت به دسته‌‌‌‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.

از لحاظ کاربرد برس ها را می‌توان به برس‌‌‌‌های مبل پاک کن و برس‌‌‌‌های پرده پاک کن و گوشه گیرها تقسیم بندی کرد.

  1. لوله استیل:

لوله استیل نیز جز قطعات مکش جاروبرقی است.لوله استیل از لحاظ کاربرد باعث می‌شود در هنگام استفاده از جاروبرقی

کمر انسان زیاد خم نشده و جلوگیری از آسیب دیدگی آن شود.

لوله استیل ها نیز از لحاظ سایز به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

  1. لوله استیل سایز بوش و سامسونگ و پارس خزر ها
  2. لوله استیل سایز جاروبرقی ناسیونال و پاناسونیک
  3. لوله استیل سایز ال جی
  4. لوله استیل سایز بوش چینی و پارس خزر 104

عیب یابی و تعمیر جاروبرقی:

1-عیب شماره یک:جاروبرقی روشن نمی‌شود:

علت ها و روش‌‌‌‌های رفع عیب هرکدام:

  1. دوشاخه کابل جاروبرقی ایراد دارد.دوشاخه را تعویض کنید.
  2. کابل جاروبرقی معیوب شده است.کابل جاروبرقی را تعویض کنید.

البته تعویض کابل جاروبرقی به راحتی تعویض دوشاخه نیست برای تعویض کابل جاروبرقی باید پیچ‌‌‌‌های جاروبرقی را باز کنید و سپس سیم جمع کن جاروبرقی را از بدنه جدا کرده و بیرون آورید و پس از آن باید سیم جمع کن را باز کرده و کابل کهنه را در آورده  و کابل جدید را جایگزین کنید. در بعضی موارد کابل با استفاده از سوکت به سیم جمع کن وصل می‌شود و در بعضی موارد نیاز به لحیم کاری است. در زمان باز کردن سیم جمع کن مراقب فنر سیم جمع کن باشید که مبادا یک دفعه رها شود که بسیار آسیب زننده خواهد بود.

  1. کلید جاروبرقی خراب است یا سیم کشی آسیب دیده است.

برای تعمیر جاروبرقی با استفاده از اهمتر در حالت بیزر کلید را تست کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض کلید نمایید.

سیم کشی را نیز به این روش تست و سیم‌‌‌‌های معیوب را تعویض نمایید.

  1. زغال‌‌‌‌های موتور جاروبرقی تمام شده است.

تعویض زغال‌‌‌‌های جاروبرقی کار نسبتا راحتی است.کافیست زغال مناسب با موتور خود تهیه کنید و سپس زغال‌‌‌‌های کهنه را از محل خود خارج و زغال‌‌‌‌های جدید را پس از لحیم کاری به جاروبک ها در محل خود قرار دهید.

5. اشکال در برد جارو برقی .

این یک ایراد بسیار فنی میباشد و برای رفع آن نیاز به دانش فنی بسیار زیادی دارید حتما از سرویسکار های مجرب برای تعمیر جاروبرقی خود بهره بگیرید .

جاروبرقی شما خراب شده است ؟ برای تعمیر جاروبرقی خور درخواست تعمیر را تکمیل کنید تا جاروی شما را در اولین فرصت برایتان تعمیر کنیم

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *